Het sociale verhuurplatform Airbnb volgt nauwlettend de geruchten over een mogelijke beursgang van  muziekstreamingdienst Spotify.

Om precies te zijn: Airbnb wil misschien de onconventionele plannen van Spotify voor een beursgang kopiëren. Dat stelt zakenkrant The Wall Street Journal.

De muziekstreamingdienst is niet van plan om een traditionele beursintroductie te doen, maar hoopt een notering te krijgen aan de New York Stock Exchange zonder daarbij nieuwe aandelen uit te geven.

Een notering zonder uitgifte van nieuwe aandelen is beter voor bedrijven die niet direct geld nodig hebben, maar werknemers, oprichters en andere aandeelhouders wel de mogelijkheid willen bieden om aandelen te verkopen.

Spotify heeft bijvoorbeeld  afgelopen maart nog zo’n 880 miljoen euro opgehaald met de uitgifte van nieuwe leningen. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat het bedrijf meer kapitaal wil aantrekken met een beursgang. Airbnb haalde twee maanden geleden een vergelijkbaar bedrag met de onderhandse uitgifte van aandelen.

Een voordeel van een beursnotering waarbij geen nieuwe aandelen worden uitgegeven, is dat bedrijven de beurs op kunnen gaan zonder al te veel gedoe.

Facebook koos enkele jaren geleden wel de traditionele route. Al op de eerste dag als beursgenoteerd bedrijf werd Facebook bestookt met vragen over de marktwaarde en technische kwesties rond de beurshandel.

Volgens The Wall Street Journal worstelt de New York Stock Exchange met de positie van bedrijven als Uber en Airbnb: die halen veel geld op buiten de beurs om en kiezen er vooralsnog voor buiten de schijnwerpers van de beurs te opereren.

De beurs van New York probeert via aanpassingen van regels zogenoemde unicorn techbedrijven - bedrijven die meer dan 1 miljard dollar waard zijn - makkelijker toegang te geven tot de beurs.

Airbnb wilde geen commentaar geven.

LEES OOK: Je huis verhuren tijdens je vakantie met Airbnb of Wimdu: dit zijn de risico’s